Forumindex DiyForum.net

Vanliga frågor  ::  Sök  ::  Fagersta DIY Blast  ::  Medlemslista  ::  Användargrupper  ::  Bli medlem 
 Profil  ::  Logga in för att läsa dina meddelanden  ::  Logga in 

Dämpmaterial

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Högtalare
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
karha096
Medlem
Medlem

Registreringsdatum: 30 juli 2003

InläggPostat: fre aug 01, 2003 8:48    Rubrik: Dämpmaterial Svara med citat

Jag håller på och funderar på det där med dämpmaterial i högtalarlådor. Så vitt jag hört ska man använda fårull, vilket jag gjort i mina prototyper. Känner mig dock lite osäker till detta. För ljuddämpning i andra sammanhang finns det väl inte en kotte som använder fårull? Syntetfibermattor, gullfiber, skumplast etc är ju det som hägrar när man ska akustikdämpa rum o.dyl. Och för övrigt är det ganska jobbigt att arbeta med fårull, svårt att få ett lagon tjockt lager på innerväggarna i lådan. Någon som vet nåt om det här?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Per
Administrator
Administrator

Registreringsdatum: 26 juni 2002

InläggPostat: fre aug 01, 2003 10:50    Rubrik: Svara med citat

Har oxå klurat en del på dämpull. Håller med dig om att fårull är bökigt att få till rätt mängd. Undrar om man kanske kan väga tussarna? Jag fick lite tvätt instruktioner en gång nä jag var på hemslöjdsbutiken o köpte fårull. Om håller till på en presenning gnuggar på ullen med lite såpvatten så "filtar" sig ullen tydligen och blir lite mer lätthanterlig. D går att använda hönsnät för att få fast ullen i låddan. Problement är väl bara att man ska pressa ihop ullen lagom mycket Confused

dom här syntet-dämulls-grejorna (typ mds blå och allt va dom heter)verkar funka lite sisådär. Dämpull överlag dämpar tydligen väldigt olinjärt. Jag tror gullfiber är bland de bättre att använda i lådor. Man kan alltid ta nåt tyg eller liknande utanpå gullfibern för att lösa fibrer inte ska leta sig in i element och rum... Tror att det kan vara fördelaktigt att blanda olika material oxå...
tyrheim
Ny medlem
Ny medlem

Registreringsdatum: 26 mars 2003

InläggPostat: mån aug 11, 2003 14:29    Rubrik: Svara med citat

Tjena grabbar, vad tror ni om skummadrass lämpligt uppskurna i lagoma skivor, tätt ilagda inte ihotryckta i lådan. Byggde en 30 liters sub med peerless 213SWR39/115THSX-AL-SLS 830667 (puh!) och skummadrassbitar, drivs med Zachry D-250. På Flower Kings nya cd leker Jonas (basisten) lite med sina baspedaler och kan med lätthet få tavlorna att rasa. Elbasens lägsta ton är ca 42 Hz, pedalen går förmodligen en oktav lägre dvs 21 Hz, kan säga att det känns i magen.
Till överst på sidan
Patrick
Ny medlem
Ny medlem

Registreringsdatum: 25 juli 2003

InläggPostat: sön aug 17, 2003 1:33    Rubrik: Svara med citat

Om jag inte missuppfattat helt.
Så är gullfiber och fårull de bästa matrialen, då de bromsar luftpartiklarna på två sätt. Det ena av sätten är just bara motstånd, dvs det problem luftpartiklarna har att komma igenom matrialet, det andra är att när det är på väg genom matrialet så omvandlas mycket av luftpartiklarnas rörelseenergi till värmeenergi, vilket försvagar deras framfart mot högtalar väggen.

Medans andra matrial som tex skummgummi endast bromsar på ett sätt, dvs motståndet som det får när det tränger igenom matrialet...

hmm. undrar om en dunkudde är bra som dämpning?
Till överst på sidan
Daniel
Ny medlem
Ny medlem

Registreringsdatum: 22 augusti 2003

InläggPostat: fre aug 22, 2003 10:47    Rubrik: Svara med citat

Gullfiber har en nackdel och det är att dammpartiklarna inte är så underbara att inandas samt att de kan förstöra din talspole om den är ventilerad bakåt, fårull jaaa.. det är ju lite stor volym kontra densiteten så jag skulle nog välja någon slags skumgummi med hög densitet samt om man verkligen vill onanera i återgivning så varför inte ha den reflad
Till överst på sidan
Revisorn
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Registreringsdatum: 11 oktober 2002

InläggPostat: fre aug 22, 2003 12:15    Rubrik: Svara med citat

Skumgummi tror jag inte är så lyckat. Det finns en variant med lite äggkartongsutseende som kan användas för att skapa ojämna väggar i lådan, men annars stjäl skumgummi bara plats i lådan pga för stor densitet.

bäst är glasfiber och stenull, men inte helt hälsoriktigt Smile . Sedan finns fårull och sist den sorts dämpmaterial som man kan köpa av ljudia, biltema, hifikit osv.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Högtalare Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

:: Våra Annonsörer ::
-------------------