Forumindex DiyForum.net

Vanliga frågor  ::  Sök  ::  Fagersta DIY Blast  ::  Medlemslista  ::  Användargrupper  ::  Bli medlem 
 Profil  ::  Logga in för att läsa dina meddelanden  ::  Logga in 

ytterligare ett slutsteg, som om jag inte hade tillräckligt.
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Galleriet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Registreringsdatum: 06 juli 2002

InläggPostat: mån sep 18, 2006 23:54    Rubrik: ytterligare ett slutsteg, som om jag inte hade tillräckligt. Svara med citat

Edit .. gått ett tag sedan sist nu så jag raderar gammalt inaktuellt jox, förstärkarkretsen har ändrats hela tiden från nån enkel grejj som liknar mitt första steg + en buffer till nu en komplementär design med dubbla utgångstrissor i serie.. men IDAG provspelade jag den nya prototypen för första gången..
jag är mycket medveten om att den går att göra mycket mera avancerad och m3ed lägre thd och så relativt enkelt men jag har lagt vikten vidatt ha så få komponenter jag klarar av..
http://dsl.mine.nu/galleri/misc/amp2/
den är inte vacker men den tycks funka.. , äntre ganska tajt kretskort så säg hehe..

Senast ändrad av nikwal den fre okt 05, 2007 15:57, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre feb 09, 2007 15:10    Rubrik: Svara med citat

raderad.. se första posten..

Senast ändrad av nikwal den fre okt 05, 2007 15:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
manw
DIYGuru
DIYGuru

Registreringsdatum: 15 mars 2004

InläggPostat: fre feb 09, 2007 16:50    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag tycker det är kul med alla dina slutsteg. Very Happy Är sugen på att börja designa några själv när tiden räcker till.

För strömgeneratorerna i ingångssteget skulle jag byta till bipolära trissor, tror de funkar bättre som just detta, och där har du ändå ingen nytta av den trevligare överföringsfunktionen i mosfetar.

I det andra "gainsteget" (kaskoder var det väl, ser inte bilden nu när jag är i detta fönster) där du har bipolära trissor, så skulle jag gärna vilja lägga ett degenereringsmotstånd i serie med emittern istället, så kan man begränsa brantheten och få en större överstyrningsreserv och snällare överföringsfunktion.

Bara mina högst overifierade grubblerier, påstår inta att jag sitter inne med sanningen...

P.S. Förminska gärna de bilder du lägger ut något (med t.ex. GIMP som är gratis) det är så jobbigt att behöva scrolla i sidled.
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre mar 02, 2007 18:15    Rubrik: Svara med citat

raderad, se första posten..
( http://dsl.mine.nu/galleri/misc/amp2/ ) här är alla mina nya prylar som hör till det här steget..
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: tis okt 23, 2007 23:36    Rubrik: Svara med citat

Blev just klar med stärkaren nu..

så imorrn (senare idag det är natt nu hehe) ska jag poppa Yello och knopfler så det stänker om det..

inuti..

..fan va rädd jag blev när det helt plötsligt började tjuta om ena kanalen.
det var nåt med skärmningen av dcdc plattorna som inte funka men dom verkar funka nu.. och en jäkla massa annat småstrul, men nu spelar dom iallafall, och jag är nöjd det lilla jag tordas spela så här mitt i natten..
(Utgångstransistorerna är seriekopplade om nån funderar på det,, resten är komplementärt .. men jag inser nu att det är helt onödigt och dumt tom, det vore bättre med ett vanligt steg med konstantströmsgenerator på vas och en vanlig buffer och SEN slutstegstransistorerna tror jag.. det skulle nog bli snabbare, jag har mitt tidigare steg.. jag tror jag ska modda det för seriekopplade utgångstrissor Very Happy den hade riktigt bra slewrate faktiskt kanske typ 60-70V/us mot ungefär 30nu då.. men nu är det gjort iaf och det räcker bra.. , jag fick matcha zenerdioderna för att få det att funka tom)
Hoppas nu inte har allt för mycket mot min smått porriga bakrund.. det var det bästa jag kunde hitta här hemma nu..

bonus : http://www.passlabs.com/np/ spana in stasis och 400a .. så skulle jag vilja göra som i 400a fast med lite modärnare komponenter.. det är lite småklurig återkoppling i den där ju..
Till överst på sidan
Martin D
DIYGuru
DIYGuru

Registreringsdatum: 14 april 2003

InläggPostat: ons okt 24, 2007 7:54    Rubrik: Svara med citat

Snyggt!

Och god musiksmak också!

mvh

Martin
soundbrigade
DIYGuru
DIYGuru

Registreringsdatum: 04 februari 2006

InläggPostat: ons okt 24, 2007 8:05    Rubrik: Svara med citat

Det var definitivt ett annorlunda koncept.

Jag kämpar (i huvudet) med hur jag ska sno ihop lådor till två transistroförstärkare. Har ingen lust att lägga massa pengar på dyra racklådor utan vill jobba i trä. Det här var definitivt en idé.

Magnus

Been there done that ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: ons okt 24, 2007 18:43    Rubrik: Svara med citat

hmm m så här efteråt skulle jag velat ha satt rca kontakterna på samma sida på högtalarkontakterna.. nu äre ju alltid två sladdar som vätter framåt oavsett hur man möblerar den heh.. iofs jag får väl skaffa snygga sladdar då Very Happy hmm träet är nå acajou hylla från bauhaus , aluprofilen lika så, men oerhört slarvigt sågat på frihand med sticksågen..hmm men fort gick det..
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre nov 23, 2007 12:23    Rubrik: Svara med citat

Jag var missnöjd med att jag var tvungen att plocka fram ett 10tal zeners och matcha dom och så vidare så jag har försökt jobba vidare på det så att det bara ska stämma när man satt ihop det utan att behöva trimma osv.. Ungefär så här hade jag tänkt att det skulle kunna se ut..

istället för såhär som det gamla schemat ser ut ungefär...

UNGFÄR
Testade lite olika lm317 och strömmen diffade från 10.51mA till 10.58mA ungeär med 0.1% resistorer så det duger nog, bara dom inte bidrar till självsvängning men jag gissar att dom inte är mycket sämre än en irf610 iallafall, och borde vara betydligt stabilare i temperaturen:-P

Sen tänkte jag om man ökar emittermotstånden till nåt kul värde typ 50 eller 100ohm, vet inte så noga så vinner jag både att bd139'en inte blåser lika lätt vid överstyrning, visserligen tål den 0.5A på basen men ändå. Och dessutom blir det inte lika noga med motståndet före, att den är exakt rätt och så tänkte jag även att förstärkningen kanske blir lite mera lika eller nåt sånt, inte för att det funkade dåligt förrut precis men man slipper jävlas för att det ska bli lika på båda kanalerna..
och så kanske den åldras lite mera stabilt..

Slewraten blir nog inte jättebra kanske 30v/us eller mindre men om man sätter en irf610 och en 9610 tex som spänningsföljare vid 56ohms moståden så borde det bli åtminstone det dubbla kanske om man vill ha tokbra slewrate, just nu ser jag som inget behov av att det ska vara högre än 30volt eller nåt i den stilen..
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre nov 30, 2007 22:59    Rubrik: Svara med citat

Ujuj nu är man igång igen.. frågan är tar det aldrig slut??

undrar om det är en vettig ide att prova om det funkar.. det sägs funka bra med vanliga bjt, som här nedan

men grejjen är att jag har 2jäkla rör med irf610/9610 så jag måste ju bygga runt DOM Wink Wink
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre dec 07, 2007 12:02    Rubrik: Svara med citat

Diamantkopplingen funkar..,har intekopplat nån högtalare än på den men principen är aaight som det verkar iaf..

Sen har jag fått tag på lite delar i skrotlådan..

Det kan ju bli nåt kanske.. en till liten fånig trafo bara.
eller ett par dcdc plattor..

Låter lovande, så nu är det ju bara att sätta sig framför eagle pcb och göra ett kort igen då..

Måste göra den här, jag är minst sagt skitnöjd..
Lyssnar på Lasse Tennander nu och det är så jäkla klockrent..(fast i mono nu)
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: lör dec 22, 2007 13:06    Rubrik: Svara med citat

Det behöver inte vara så himla komplicerat..
man kan ju göra så här tex..

så blir det inte så många onödiga komponenter
sen har jag hittat en opamp som heter lt1794 som har samma princip..

klurigt
Mja men jag menar utveckligen står ju inte helt still ..
även om schemat ovan funkar förträffligt klurar jag på en annan grejj
Nämligen den här..

hmm ok, finns lite att slipa på här men det är ju mest ett principschema ändå.. den visar 0.00011% thd på 1khz och 0.00093% på 20khz, behöver ju inte betyda att det låter bättre tvärsom men det hade blivit lite av en kamp, mig mot multisim att få så låg thd med så få komponenter som möjligt.. har försökt utnyttja båda utgångarna från differential steget men hittar inge bra som jag tycker är värt komponent antalet riktigt.. kanske man kan bara sätta nåt emellan där hmm.. det förblir nog olöst tror jag det.
.
http://dsl.mine.nu/ampsida/zah3b.gif board.. lagom stort
Till överst på sidan
manw
DIYGuru
DIYGuru

Registreringsdatum: 15 mars 2004

InläggPostat: ons mar 05, 2008 12:26    Rubrik: Svara med citat

Hur du får fram dina värden på THD gör mig lite nyfiken. Är det via någon variant av SPICE? Eller är det uppmätt, med vad?

Har själv försökt med att köra lite simuleringar och FFT i LT-Spice (gratis e gott), men även om jag bara "kopplar upp" en signalgenerator och ett motstånd så visar det aldeles för mycket övertoner för att det skall vara meningsfullt att testa en koppling. Har provat med olika "fönster" för FFT'n och det ser olika ut, men långt ifrån tillräckligt bra.

Kanske är det så enkelt att jag använder fel verktyg? Dvs man får vad man betalar för, eller någon som har ett tips?
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: fre mar 07, 2008 12:05    Rubrik: Svara med citat

eftersom jag använder multisim 10 så är det ju ganska enkelt.. jag har förstått att det är sketaklurigt i ltspice så jag testade inte ens..
men så har jag nån gammal hp thd och brus analysator också faktiskt men det är svårt att mäta ordentligt med den.. speciellt lägre än typ 0.01% eller nåt sånt.. skalan går väl till 0.001% men där stämmer den nog inge bra alls.
Hmm det fanns nån mera såndär jag var lite impad av .. tina-ti gratis i viss mån om man använder opampar, undrar tina-pro går att få tag på nånstans..
det programmet verkar vara en riktigtt bra konkurrent till multisim

hmm förresten jo, multisim har pspicemotor (dock inte de allra första, men från typ ver 5 eller nåt)

Det nya för mig NU är att jag vill prova om FDV301p /2n går att använda till nåt vettigt..dom är små och dom tål bara 25volt så det måste bli kaskadkopplat då ,men det ska ju inte vara nåt problem, dom säljs ju som "digitala" fetar men det dom menar är ju att den har en ovanligt låg gs öppningsspänning .. och dom har inbyggda zenerskydd på gate så det kan ju bli riktigt bra ju.. att det är ytmonterat stör mig inte ett dugg, tvärsom.. hålmonterat är bara jobbigt.. jag har ett par halft om halft fungerande .cir filer som "funkar" i multisim om nån är intresserad kanske jag kan gräva rätt på dom, annars är det inte svårt att mecka om siffrorna själv så att det funkar..
Till överst på sidan
nikwal
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: sön jun 22, 2008 23:06    Rubrik: Svara med citat

hmm ääh dslservern är inte igång, den står här men det har varit så jäkla mycket tillfälliga strömavbrott här pga dom bygger om huset här osv..
nåja, Jag har ju gått igenom ett antal olika varianter på förstärkare och nu ställer man sig ju frågan om det är nån mening att göra det så himla komplicerat egentligen, för mig har det blivit som ett spel typ, hur gör man för att få så lite komponenter att göra så stor nytta som möjligt.
så nu är jag tillbaka ungefär där jag började, här är nästa koppling att testa och provlyssna, man kan ju slänga dit ett par konstantströmsgeneratorer om man har lust med det istället för 2k resistorer.. jag tog bort buffertsteget med fetar för det verkar vas transistorerna klara själva, ok om man ska ha en hel rad med fetar kan man väl göra en buffert. man kan även sätta tex 6ohm och 4ohm resistorer på source på differentialstärkarna om man finner det nödvändligt (4ohm på dom vänstra isf)men jag matchar nog hellre transistorerna(iaf lite,det verkar inte spela så himla stor roll egentligen)..
http://hem.bredband.net/nikwal1/zahcompmini.gif
i simulatorn om man kör med 1khz så är 2khz övertonen lite större än 3khz och 4-5khz är knappt synbara och, 6-7 är inte alls synbara så det verkar ju okej..
.............
jag satte in mina gamla icke komplementära steg utan buffert i en kompis bilsteg, dock utan dcdc burkar än så länge så effekten kanske är lite begränsad men det spelar ju mindre roll om man kör 4ohm osv..
http://hem.bredband.net/nikwal1/bilsteg.jpg det poppar på rätt bra och alla verkar vara nöjda än så länge hmm jag måste föreslå lite strategiska smältlimskluttar bara så att den inte skakar sönder på engång. hehe.. lite lustigt att mina första riktiga förstärkarkort skulle vara bättre än den som satt i redan.. iofs såg originalkortet riktigt tråkigt ut om jag ska vara ärlig, inte ens så attjag skulle vilja backtracea det egentligen, fast de vore kanske lite intressant... haha jag hade satt tomgångsströmmen på en lagom för dom här kretsarna sådär 200mA(helst ner, hemma kör jag 400mA)(men det steget är en Aniiing mera komplicerat fast den bygger på en liknande ide som schemat ovan) och när jag koppla in det so drog den 3.5ampere typ så det var ju bara att minska idle och göra om så nu drar den väl en 1.5ampere tomgång mindre än så bör man ju inte gå här, men det verkar ju funka..
jäkla intressant med multisim,har testat lite ideer från äldre ritningar och en del ger verkligt konstiga resultat, det kan se OK ut men övertonsspektrat och i faserna kan vara helt fuckat osv.. hoppas verkligen dom funkade bättre i verkligheten..
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Galleriet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

:: Våra Annonsörer ::
-------------------