Forumindex DiyForum.net

Vanliga frågor  ::  Sök  ::  Fagersta DIY Blast  ::  Medlemslista  ::  Användargrupper  ::  Bli medlem 
 Profil  ::  Logga in för att läsa dina meddelanden  ::  Logga in 

APriori - 2,5 vägs golvhögtalare

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Galleriet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Revisorn
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Registreringsdatum: 11 oktober 2002

InläggPostat: tis sep 02, 2003 14:34    Rubrik: APriori - 2,5 vägs golvhögtalare Svara med citat

Inspirerad av Audio Physics mindre golvhögtalare Yara påbörjade jag detta bygge tidigt våren -03. Namnet innehåller bokstäverna A & P för att knyta an till förebilden. Det är en mindre golvhögtalare med yttermåtten bxhxd 16x99x22,5 och en nettoinnervolym om ca 16 liter. Lådorna är byggda med 19mm MDF som sedan klätts med 4,5 mm hård masonit utom baksidan. Detta för att dels få laminerade väggar, underlätta försänkning samt att lätt få olika tjocklek på väggarna. Botten är i dubbel 19mm mdf. De är även kraftigt stagade invändigt samt nästan fyllda med dämpmaterial. Internkabalage är elfas teflonisolerade silverplätterade kopparkabel. Finishen är björkfaner (Decoflex) och möbellack. De står stadigt på fötter av 5mm aluminiumplattjärn och gummitassar.

Nedan ses de olika element som används; Vifa XT25, Peerless HDS 5 tum och Peerless HDS 5 tum Phase. Endast diskanten är försänkt i ett försök att looba framåt/uppåt.

I första versionen använde jag 2 st HDS Phase i varje låda men detta element hade jag svårt att få att låta bra i övre mellanregister. Istället använde jag den vanliga varianten, 850488, som låter betydligt bättre pga av dess snyggare avrullning. Som bas behölls Phase-varianten pga dess lägre egenresonans jämfört med 850488an.

http://www.d-s-t.com/peerless/data/freq/850488.gif

Lådorna är underavstämda då de är tänkta att stå i en lägenhet relativt nära vägg (40-60cm) eftersom närheten till väggar bidrar med basförstärkning i lägre bas. De är avstämda till 50 hz.

Filtret för två-vägsdelen är ett seriefilter och ses nedan. XT25 ansluts med omvänd polaritet. Den nedre basen rullar av med 12db/okt elektriskt -en induktans på 5mH i serie och 22uF i paralll (dvs vid ca 450hz)

Filtret är framtaget av T Gee och är fasriktigt vid delningsfrekvens. Jag hade tidigare Proac 2.5 klonen och även om basen i dessa inte är lika stor och rund föredrar jag dessa pga det perspektiv och detaljerade ljud de ger.

Hur låter de då? Basen går inte så djupt vilket innebär att den inte heller sätter igång rumresonanser. Inga lådljud pga mycket dämpning. Jag lyssnade mest på pianomusik vid fintrimmning av dämpmaterial och just piano låter hyfsat realistiskt genom APriori. Ingen avsaknad av värme, tvärtom en ganska mörk ljudbild samtidigt som mellanregister och diskant är klart och detaljerat. De små basarna spelar säkert stor roll här. Spridningen inom diskantområdet kunde vara bättre men en mindre mängd väggreflexer är förstås ett plus. Spridningen är ändå är bättre än diskanten XT25s rykte, men här kan finnas vinster att göra på att byta till annat element, tex Vifa DX25, för att få luftigare återgivning, vilket förstås oxå skulle kräva nytt filter.

(edit-lite filterändringar-ännu mer filterändringar)
/Björn

Senast ändrad av Revisorn den tor jun 17, 2004 7:33, ändrad totalt 18 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias
Administrator
Administrator

Registreringsdatum: 26 juni 2002

InläggPostat: tis sep 02, 2003 14:47    Rubrik: Svara med citat

Ett verkligen stiligt bygge Björn. En riktigt rolig detalj är dina profiler av aluminium som fötterna sitter på. Blir lite som pricken över i Very Happy

Jag är intresserad av den sorts faner du använt till bygget. Decoflex. Kan du hänvisa till ett inköpsställe ?

Mvh // Mattias

- Omega Speaker Systems
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Revisorn
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: ons sep 03, 2003 7:03    Rubrik: Decoflex Svara med citat

Jag köpte från nordiska fanerfabriken. Jag tror inte de tar in decoflex i sitt standardsortiment, men arket jag köpte låg och skräpade hos någon åf i Oslo så de skickade det.

http://www.nordiskafaner.se/frameset.asp?language=svenska

/B
Till överst på sidan
Per
Administrator
Administrator

Registreringsdatum: 26 juni 2002

InläggPostat: ons sep 03, 2003 9:36    Rubrik: Svara med citat

Skitsnyggt! Man kan nästan misstänka att du har fanerat förut Very Happy

Hård masonit: det sitter alltså på utsidan? Vad blir d för skillnad vid "knacktestet" med och utan masoniten)?
Revisorn
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

InläggPostat: ons sep 03, 2003 10:22    Rubrik: Svara med citat

Uppdaterat - Filterändringar
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Galleriet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

:: Våra Annonsörer ::
-------------------